Kleinkunst II /Postiljon


Een vers kopje koffie valk na het ontwaken en eenkoekje bij de thee. Douchen na een drukke dag en slapen onder pasgewassenlakens. Een kus voor het slapen gaan en de warme omhelzing van een geliefde. Deeerste bloemknopjes in de lente en het geluid van spelende kinderen voor dedeur. Het warme zand van het strand tussen mijn tenen en een verkoelend windjena een hete zomerdag. Dat ene liedje op de radio of een mooie herinnering diedoor een geur wordt aangewakkerd. Plassen na een lange autorit en een lekker ijsjena het eten. Een wijntje in de tuin of een gezellig avondje met vrienden op debank. Het gevoel van trots bij een prestatie van mijn kinderen en deonvoorwaardelijke liefde die ik van ze ontvang. Een kaartje van een verrevriendin of de bemoedigende woorden van een vreemde in een berichtje via Hyves.In bad met de kinderen en een warme knuffel in de morgen. Thuiskomen na eendrukke werkdag, een glas rosé met een stokbroodje aïoli. De boel de boel latenof de voldoening van een opgeruimd huis. Blij zijn met wat ik bereikt heb en defouten die ik heb gemaakt gewoon accepteren. Een goed verlopen  spreekbeurt van mijn dochter en de zachte,kleine handjes van mijn zoontje op mijn blote huid. Het warme zonnetje in devoortuin of een boterham pindakaas met suiker. Een vers bosje tulpen op de eettafelen waardevolle vriendschappen.

Het zijn de kleine dingen die het leven mooimaken, maar om deze dingen op waarde te schatten is kunstzinnig inzicht nodig.

Wie de kracht heeft om kleine ergernissen opzij tezetten en wie de wijsheid heeft om de kleine dingen die geluk brengen teomarmen, heeft de gave om kleinkunst om te zetten in iets heel erg bijzonders.  We maken ons veel te vaak druk om zaken die we niet kunnen veranderen enverspillen onnodig veel energie aan dingen die deze energie eigenlijk nietverdienen. Door de ogen van een kunstenaar is de wereld vaak niet zwart-wit.Een kunstenaar ziet de kleinste details en zoekt naar de schoonheid die dezedetails aan zijn kunstwerk kunnen toevoegen. Een kunstenaar kijkt naar hoe hijdingen ervaart en beleefd. 

Open je ogen voor alle mooie dingen van het levenen groei uit tot een groot kunstenaar in kleinkunst!


Postiljon 10-06-2010

Geef een reactie

