Banenjacht

Sinds ik weet dat er een einde is gekomen aan een jaar met veel plezier werken in een benzinestation, begeef ik mij in de wereld van vacatures en sollicitaties. Mijn contract wordt niet verlengd, dus snuffel ik rond in de lokale kranten en internet, op zoek naar een nieuwe uitdaging. De banen liggen niet voor het oprapen en daardoor is elke werkgever in de positie om eisen te stellen waar de honden geen brood van lusten. Zo strandde mijn laatste sollicitatie op mijn financiële situatie. Toen, na een ongeoorloofd onderzoek, bleek dat mijn schulden gezien werden als een mogelijk risico voor de inhoud van de kassa, werd ik zonder pardon afgewezen en bestempeld al potentiële dief.

Waar de discriminatiewet bedoeld is om iedereen een eerlijke kans te geven, voorziet hij niet in de methoden die sommige werkgevers hanteren en de mogelijkheden die de moderne techniek te bieden heeft. Het staat tenslotte vrij om vooraf een selectie te maken. Met een simpel onderzoekje op internet, sta je als sollicitant te kijk en moet je oppassen met het plaatsen van foto’s of meningen op de sociale netwerken. Een feestje met vrienden kan je de kop kosten en als je de kater twittert, zal een potentiële werkgever afhaken, zonder ook maar één woord met je gesproken te hebben.

Zelf heb ik geen geheimen. Niks dat ik plaats, kan mij in verlegenheid brengen en ik sta achter elk woord dat is schrijf en publiceer. Hoe oneerlijk de arbeidsmarkt ook is; ik wil mijzelf kunnen presenteren als de harde werker die ik ben. Een harde werker met een persoonlijkheid en een passie die ik ook toepas in de werkzaamheden die mij worden opgedragen.

Misschien ben ik naïef door te denken dat mijn achtergrond geen invloed mag hebben op het vinden van een baan. Waar ik zelf vind dat ik mijn vechtlust bewezen heb, ziet een werkgever dit misschien als tekortkoming of risico. Toch blijf ik geloven in een eerlijke behandeling. Wie mijn gegevens wil opvragen staat vrij dit te doen, maar dan wel met mijn toestemming vooraf. Wie in zee wil gaan met een oprechte, sterke persoonlijkheid, zal verder moeten kijken dan Google of het BKR. Want wie met mij in zee gaat, krijgt iemand in dienst die misschien een rugzakje heeft, maar wel sterk genoeg is om de last te dragen. Iemand vol passie die nog volop gelooft dat eerlijk, hard werken echt loont!

Postiljon 20-05-2010

Geef een reactie

