Misruil

De verleiding van de uitverkoop kan behoorlijk groot zijn. Ik vind koopjes moeilijk te weerstaan en val keer op keer in de valkuil van aantrekkelijke kortingen. Winkelen doe ik het hele jaar door, maar mijn portemonnee trek ik alleen voor spullen waar aan een felgekleurd label hangt. Het kleur label bepaalt de prijs en mijn hart gaat pas sneller kloppen als het kleurtje van de vijftig procent tussen de rekken zie bungelen. Zeventig of meer mag ook, maar met minder neem ik geen genoegen, tenzij er een mooi , rond prijsje op staat gedrukt. Ik ben een koopjesjager in hart en nieren en weiger mijn garderobe aan te vullen met kleding uit de nieuwe collectie.

Gelukkig is de uitverkoop steeds minder seizoensgebonden. Of het nu zomer of winter is, er valt altijd wel ergens een voordeeltje te halen en zo kent mijn sport geen rust of winterstop. Ik sport gewoon het hele jaar door en bespaar mezelf daar behoorlijk wat geld mee.

Maar is dat wel waar? Neem ik mezelf niet in de maling en is goedkoop niet vaak gewoon een vermomming van duurkoop? Als spullen voor de helft verkocht kunnen worden, hoe vaak gaat het dan eigenlijk over de kop? Ik vraag me dit vaak af, maar vergeet het antwoord zodra ik voor een leuk prijsje kan scoren. Helaas kent deze koopjesdrang ook zijn keerzijde. Vaak laat ik me leiden door de prijs en ga ik te snel over tot aankoop. Het gevolg is een verzameling nutteloze gadgets, etenswaren die niet opkomen voordat de uiterste houdbaarheidsdatum is bereikt en een kledingkast vol miskopen.

De shirtjes die vreemd vallen, broeken die mij dik maken en bloesjes die mijn gezicht een vreemde uitstraling geven omdat de kleur mij absoluut niet past. Eens per jaar overzie ik het saldo van mijn foute doelpunten.

Tijdens een jaarlijks ruilavondje met vriendinnen, wisselen we namelijk onze verkeerd gekozen kleding uit. De avondjes zijn gezellig en geven altijd een goede aanleiding om mijn kasten op te ruimen. Dat ik de lege ruimte gelijk weer vol leg, neem ik dan gewoon voor lief. Maar als ik na de laatste ruilavond thuiskom met een shirtje dat ik voor mijn man wil showen, dringt het tot me door dat ik niet geschikt ben voor deze tak van sport als hij me aankijkt en me vraagt:

“Dat shirtje had je vorig jaar toch zelf gekocht? “

Postiljon 06-05-2010

Geef een reactie

