Fantasie is de sleutel tot succes

Creativiteit zit in mijn genen en omdat ik mijn genen heb doorgegeven aan mijn kinderen, is het niet vreemd dat mijn dochter bruist van de inspiratie en haar vrije tijd graag doorbrengt met knutselwerkjes. Het keukenafval krijgt een nieuw leven in de vorm van bootjes, robots en andere figuren en wordt zodoende goed gerecycled. Een creatieve geest is ook fantasierijk en dat vertaald zich bij mijn meisje dan weer in de spelletjes die ze speelt. Haar bed is een boot en haar kamer een winkeltje. Met haar poppen drinkt ze thee en van karton maakt ze taartjes om haar theekransje compleet te maken.

Naast haar creatieve talent, heeft ze ook de kunst van expressie aardig onder de knie. Met een enorm gevoel voor drama, verteld ze me hoe haar schooldag is verlopen en gooit ze haar tranen in de strijd om haar bord niet leeg te hoeven eten, als het menu haar niet aanstaat. Haar kleine broer beheerst deze techniek overigens ook feilloos en heeft zodoende de macht van het heftig protesteren ontdekt.
Met twee van zulke komedianten in huis, wisselen lachen en huilen elkaar soms in sneltempo af en dan vooral rond de klok van zes uur. Met de steun van een lieve vader, zoek ik naar de juiste balans en gebruik ik mijn fantasie om de klucht tijdens het avondeten op een goede manier te regisseren.
Terwijl papa het vliegtuigje met lading voor zijn zoon richting de hangaar stuurt, tel ik de hapjes witlof die mijn meisje in punten moet verdienen. Zodra de aandacht verslapt, keren we de rollen om en werken we toe naar een harmonieuze slotscene. We sluiten af met een toegift en belonen onze acteurs met liefde en een groot applaus.

Hoe onze zoon zijn talent in de toekomst zal gaan benutten, laat zich nog raden, maar dat onze dochter haar expressie gebruikt om verder te komen staat als een paal boven water. Ik ben ervan overtuigd dat ze leert van mijn doorzettingsvermogen en stimuleer daarom al haar ambities. Waar ik mijn eigen creativiteit zelf dertig jaar heb afgeremd, maak ik nu ruimte voor de dromen van mijn dochter. Zij heeft de toekomst en kan die naar eigen inzicht invullen. Want nu pas weet ik uit ervaring dat als er iets is dat je wilt bereiken, je doelen echt haalbaar zijn. Dankzij het geloof in jezelf, inzet en een enorme dosis fantasie.

Postiljon 25-03-2010

Geef een reactie

