Bal masque

Van nature ben ik een positief persoon met een open karakter. Mensen trekken zich aan mij op en bewonderen mij om mijn vechtlust. Die vechtlust heeft mij ver gebracht, maar mijn verantwoordelijkheidsgevoel gaat zo nodig nog verder. Juist omdat mensen van mij verwachten dat ik overal uitkom, ben ik bang om teleur te stellen. Voor mezelf leg ik de lat dus nog hoger en daarom heb ik er moeite mee om openlijk toe te geven dat het niet altijd goed met me gaat.

Als ik niet lekker in mijn vel zit omdat de angst en het verdriet opspeelt, ben ik geneigd dit gevoel te onderdrukken. Ik zoek afleiding of schrijf mijn gevoelens op. Door de manier waarop ik mijn angsten onder woorden breng, lijkt het dan of ik ze goed de baas kan. Deels is dat ook waar want door mijn angsten onder woorden te brengen, lever ik de strijd tegen het verdriet. Soms vind ik hierin berusting en soms komt het antwoord op mijn vragen als vanzelf op papier.

Zodra mijn vingers over het toetsenbord razen, komen de woorden en komt mijn ware emotie naar buiten. Het masker dat ik draag, valt dan van mij af en mijn verdriet vindt een uitweg. Soms huil ik tijdens het schrijven en soms lach ik. Wanneer ik het masker waarachter ik mijn gevoelens in het dagelijks leven verschuil afzet, komt mijn gevoel naar boven en komen teksten tot stand.
Het verwerkingsproces gaat echter veel verder dan dat! Het steeds herlezen en de steun die ik vind in de reacties , zijn een heel belangrijk onderdeel van het proces.

Juist omdat ik mijn ware emoties pas toon tijdens het schrijven, gebruik ik mijn eigen woorden om mezelf te wijzen op mijn verborgen gebreken. Door de berusting die ik vind in het schrijven, lukt het mij om mijn angsten te relativeren en zo blijf ik sterk voor de buitenwereld. Op papier toon ik mijn zwaktes en deel ik mijn ware ik met iedereen die het lezen wil.

In de echte wereld ben ik Femke en als iemand aan mij vraagt hoe het met me gaat, zal ik de kracht tonen die van me verwacht wordt. Dan hou ik mijn masker op en knipoog ondertussen naar iedereen die mij echt goed kent…

Geef een reactie

