Verjaardag

Een verjaardag hoort een feestje te zijn, maar niet elke verjaardag is er eentje om te vieren. Over twee maanden hang ik de vlag uit voor de negende verjaardag van mijn kleine meid en een maandje later versier ik de taart voor de tweede verjaardag van mijn grote beer.

Deze maand beleef ik echter ook de verjaardag van mijn diagnose en herdenk ik de sterfdag van mijn moeder. Twee gedenkwaardige gebeurtenissen die mijn leven hebben veranderd en mijn maartse stemming behoorlijk beïnvloeden. Door deze jubilea stuiteren mijn emoties flink op en neer en omdat er tegelijkertijd allemaal ontwikkelingen aan de gang zijn, loop ik mezelf momenteel soms een beetje voorbij.

Het goed verdelen van mijn energie is voor mij een dagelijkse uitdaging en nu er allerlei nieuwe factoren een rol spelen, moet ik opnieuw zoeken naar de juiste balans. Dankzij de positieve energie die ik krijg door mijn enthousiasme over mijn toekomstplannen, heb ik een heel klein beetje reserve om mezelf te beschermen tegen de aanslag die de negatieve emoties plegen op mijn dagelijkse portie energie.

Het weegschaaltje waarop ik mijn beslissingen afweeg, schommelt door het verlies van mijn baan en de frustratie over plannen die niet willen lukken. Door het verdriet om het ontbreken van een waardige gedenkplaats voor mijn moeder, helt het schaaltje gevaarlijk over naar één kant, maar de liefde die ik van mijn gezin ontvang, houden het schaaltje nog vrij van de grond.

Dankzij de positieve ontwikkelingen, til ik het schaaltje soms even wat hoger om hem vervolgens weer met een klap op de grond te zien vallen door een subtiele verandering in mijn omgeving. Het geschommel maakt mij af en toe duizelig, maar helpt mij wel herinneren aan het belang van de juiste focus en innerlijke rust.
Terwijl ik verder schommel, zoek ik een nieuw vast punt om me op te concentreren. Een kleiner doel dan ik oorspronkelijk voor ogen had. De grootse plannen voor mijn toekomst liggen daarachter, maar zonder energie zal ik ze nooit bereiken.

Daarom leef ik nu slechts toe naar het eind van deze moeilijke maand en door dat punt vast te stellen, hou ik mijn weegschaal beter in balans. Ik weet dat de verjaardagen die komen, mij zullen helpen bij de opbouw van alle verloren energie.
Over twee maanden hang ik de vlag uit voor mijn meisje en ondertussen vier ik het feit dat ik bevoorrecht ben om de verjaardagen van mijn kinderen te kunnen vieren.

Geef een reactie

