D-day

26-02-2006

Het was de dag dat alles anders werd. Vanaf die dag, nu precies vier jaar geleden, begon de grootste metamorfose van mij leven. Met de woorden “U heeft kanker, maar als we samen knokken, kunnen we dit overwinnen” werd het startsein gegeven voor de ongelofelijke reis. Het was een reis waarbij mijn eindbestemming steeds opnieuw uit het zicht verdween en een ervaring die mij voor altijd veranderde. Met die ene zin werd mijn leven compleet overhoop gegooid en liet ik al mijn onschuld achter me. Het leven van voor die ene dag lijkt een leven uit een totaal ander tijdperk. Mijn leven vóór de kanker is slechts een vage herinnering aan wie ik was.

De littekens die ik meedraag hebben mij gevormd en sieren mijn karakter. Het verlies dat ik geleden heb, heeft mij de kracht gegeven om te vechten voor dat wat ik wel kan winnen. Het verdriet dat ik voel om het gemis van mijn ouders en andere dierbaren, maakt mij tot een liefdevolle moeder en de angst voor de toekomst maakt mij alert en strijdlustig.

Vier jaar na die ene dag, voel ik nog dagelijks de pijn en gek genoeg voelt dit als een zegen. Er gaat geen dag voorbij, zonder dat ik denk aan die ene dag en daardoor ben ik er juist zo bewust van dat ik leef. De angst maakt dat ik het bloed door mijn aderen voel stromen en het verdriet helpt mij herinneren aan het geluk dat ik heb gehad.

Na vier jaar sta ik volop in het leven en lacht de toekomst mij toe. Deze toekomst is bepaald door die ene dag en mijn leven was nooit zo intens geweest als ik die dag niet had mogen meemaken.

Daarom herdenk ik deze dag zonder berouw. Ik herdenk de pijn, de littekens, het verdriet en al mijn verliezen. Hoe moeilijk het soms ook is om altijd in angst te leven; alles is beter dan te leven zonder te beseffen dat je leeft!

Geef een reactie

