Reputatie

Strijk ik mijn ondergoed, laat ik iemands naam op mijn arm tatoeëren, praat ik in mijn slaap en zou ik op de tafel dansen voor een gratis lunch? Wie zal het zeggen? De antwoorden laten zich raden, behalve dan van dat gestreken ondergoed. Iedereen die mij maar een beetje kent, weet dat mijn strijkplank al jaren dienst doet als bijzettafel en nog nooit in aanraking is geweest met mijn strijkbout.

Mijn reputatie heb ik opgebouwd door mezelf te zijn en daar heb ik geen dure applicatie voor nodig. Wie mij kent, weet de antwoorden wel en wie mij echt goed kent, weet ook dat ik niet zo snel klaar sta met mijn oordeel over anderen. Het zou mij een zorg zijn of mijn vrienden hun mobieltje op het toilet gebruiken want als ik ze bel, ruik ik er toch niks van.

Nee, ik hoef niet te weten of anderen mij in mijn nakie uit een taart zien springen of dat ze zich afvragen of ik extreme dingen zal eten voor geld. Laat ze maar denken wat ze denken willen en laat ze maar zeggen wat ze te zeggen hebben. Ik ben Femke en ik praat veel. Ik praat in mijn slaap, snurk als ik gedronken heb en ging vroeger weleens alleen dansen. Ik ben Femke en ik ben stoerder dan David Beckham omdat ik het lef heb gehad om mijn angsten te trotseren. Ik ben Femke en ik weet dat er mensen zijn die mij niet begrijpen. Ik weet dat ik met mijn eigenzinnige karakter soms de verkeerde dingen zeg en daarmee mensen heb gekwetst. Ik besef ook dat ik hierdoor niet altijd slaag in mijn goede bedoelingen. Wat ik ook weet, is dat ik veel mensen wel heb weten te bereiken en dat ik daarmee steun heb geboden. Daar ben ik trots op.

Mijn reputatie behoeft geen bevestiging en naar mijn mening kweekt een applicatie als “Street Reputation” alleen maar onzekerheid bij mensen die juist meer zelfvertrouwen kunnen gebruiken. Ik geef geen munten uit om er achter te komen wie mij wel -of juist niet- intelligent vinden en gebruik de ruimte in mijn mailbox liever voor persoonlijke berichten.

Een goede reputatie bouw je op door je goede karaktereigenschappen te delen en door je slechte eigenschappen onder ogen te zien. Alleen dan stel je je open voor verbeteringen en alleen dan kan je werken aan jezelf. Ik laat de meningen van anderen achter mij liggen en kijk vooruit, want als ik het pad blijf volgen dat ik nu ben ingeslagen, haalt mijn reputatie mij vanzelf wel een keertje in…

Geef een reactie

