Schrijven zonder pen

Het menselijk brein zit complex in elkaar. We gebruiken slechts een klein deel van ons werkgeheugen en slaan onze herinneringen op in een enorme databank. Om herinneringen op te halen is soms een simpele handeling nodig en soms wil een herinnering niet gevonden worden. Een liedje op de radio of een bepaalde geur kunnen het geheugen stimuleren en je terugbrengen in een vervlogen tijd, terwijl je soms een zoekopdracht moet geven om recent verwerkte ervaringen op te halen.

Misschien is de werking van mijn hersenen overbelast door de overdaad aan processen die er draaien , maar ik heb tegenwoordig een enorme behoefte om gebruik te maken van een externe harde schijf. Zo is mijn agenda een extra steun bij het onthouden van afspraken en gebruik ik mijn laptop om mijn gedachtenspinsels op te slaan. Het verschil tussen deze twee opslagmogelijkheden is de wijze waarop ik de data verwerk. Voor het noteren van afspraken, maak ik gebruik van een pen. De overzichtelijkheid van de dagen van de week geven mijn brein een soort houvast en stabiliteit. Terwijl mijn werkgeheugen op volle toeren draait, gebruik ik mijn laptop om verhalen op weg te schrijven. Hiervoor gebruik ik geen pen, maar mijn toetsenbord. Het schrijven met een pen is iets wat ik niet kan. Het creatieve proces gaat zo snel dat ik het op papier niet leesbaar kan krijgen. Op papier wordt het steno en komt het verhaal niet uit de verf. De concentratie die ik nodig heb om een verhaal met een pen te schrijven, gaat ten koste van de capaciteit van mijn werkgeheugen en omdat de creatieve geest veel processen tegelijk te verwerken heeft, is het van groot belang dat de data op je de juiste wijze worden ingedeeld.

Tijdelijke bestanden als boodschappenlijstjes worden daarentegen weer wel op de ouderwetse manier verwerkt. Met een pen som ik al mijn wensen op, om ze vervolgens onbewust op te slaan in mij korte termijngeheugen. Dit laatste is gunstig omdat ik mijn schrijfwerk vaak vergeet mee te nemen bij het boodschappen doen. Dat loop ik zonder lijstje door de supermarkt en kan ik gelukkig nog aanspraak maken op mijn tijdelijke opslag in mijn brein.

Wie schrijft die blijft is een welbekende uitspraak. Ik schrijf zonder pen en maak efficiënt gebruik van de capaciteiten van mijn eigen harde schijf. Zo krijgen alle data een plekje en heeft elke handeling een specifiek doel.

Postiljon 04-02-10

Geef een reactie

