Bloemen en bijtjes

Om een mooie huid en gezond haar te krijgen, smeren we ons in met crèmes en gebruiken we shampoos met allerlei glansmiddelen. Het aanbod van smeerseltjes is groot en de variatie zo nodig nog groter. Elke fabrikant heeft zijn eigen formule en strooit met ingrediënten waar ik mijn vraagtekens bij zet.  Want wat is de werking van Royal Jelly eigenlijk? Is het gouden goedje van deze koningin echt zo bijzonder of gewoon een trucje om de prijs van het product te verantwoorden? We metselen ons haar in conditie met het verloren cement en voeden onze huid met lichtreflecterende pigmenten. We laten onszelf stralen met toegevoegde diamantstof en onze huid wordt zijdezacht, dankzij een vleugje zijde in onze bodylotion.

Het klinkt allemaal mooi en sommige reclames zijn bijzonder geloofwaardig. Het is de vooral de droom die gevoed wordt door de belofte. De droom om er net zo uit te zien als de dames die het product aanbevelen. Willen wij vrouwen niet allemaal zo’n mooie bos haar als het meisje van de shampooreclame en is het niet de stille wens van elke man om er net zo uit te zien als die stoere acteur?

De bloesem van een bloem die ik zelf nooit gezien heb, beloofd mij volume en het sap van een citrusvrucht maakt mijn huid onweerstaanbaar. Als ik zou toegeven aan deze slimme marketing, zou ik ruiken naar een bloemencorso en smaken als een vruchtensalade.

Gelukkig lukt het mij om nuchter te blijven en hou ik mij bij mijn vertrouwde producten. Het prijskaartje dat hangt aan een shampoo met diamant, valt buiten mijn budget, dus doe ik het met een goedkopere variant.

Ik ruik niet naar bloemen en verwelkom mijn rimpeltjes. Mijn haar bind ik vast met een speld als het volume het eventjes laat afweten en mijn huid is in de winter nu eenmaal bleker dan in de zomer. Voor mij blijft de droom gewoon een droom omdat ik niet geloof in al die beloftes. Waar ik wel in geloof is innerlijke schoonheid. Deze schoonheid zit niet in Koninklijke honing, maar in menselijke hoffelijkheid. Je kunt de buitenkant altijd verfraaien en daar is zeker niks zondigs aan, maar vergeet niet dat dit slechts een omhulsel is. Als je dit voor ogen houdt en vertouwen hebt in jezelf, dan straal je de schoonheid uit en is shampoo slechts een extra ingrediënt waarmee je wat geur kan geven aan je droom.

Postiljon 28-01-2010

Een Reactie op “Bloemen en bijtjes

  1. Inderdaad, grote onzin al die vreemde ingredienten in onze douche-producten. Ik lig regelmatig in een deuk als ik reclames op tv zie.
    Leuk stukje!

Geef een reactie

