Goeie vraag!

Na de feestdagen komt het leven weer op gang en wordt alles weer normaal. De kerstboom is weer ineenvouwen en de ballen zitten weer in de doos waar met grote letters kerst op staat. De scholen zijn weer begonnen en Nederland begint aan de eerste werkweek van een nieuw jaar. Maar wat is normaal eigenlijk? Kan je van een normaal leven spreken als dit anders is dan voorheen? Als de strijd gestreden lijkt, maar de vechtlust nog door blijft gaan; hoe begraaf je dan dat bijltje en hoe ga je om met de grote veranderingen in je leven?

Veel vragen houden mij bezig en meestal beantwoorden ze zichzelf maar voor een deel. Door mijn vragen van mij af te schrijven, lukt het mij vaak om antwoorden of berusting te vinden, maar die ene vraag blijft alsmaar door mijn hoofd spoken.

Is normaal nog wel normaal als je zo ontzettend veel in je leven hebt zien veranderen? Hoe normaal is het leven zonder ouders en al die andere dierbaren? Hoe normaal is een leven dat regelmatig overheerst wordt door angst en hoe normaal is het leven na de confrontatie met de dood?

Ik ben niet meer de persoon die ik vroeger was en voor een groot deel is dat een positieve verandering, maar juist door deze verandering ben ik het begrip normaal een beetje kwijt geraakt. Hoe ik de vraag normaalgesproken zou beantwoorden, weet ik ook niet meer dus hoe vind ik dan nu nog het antwoord?

Is het normaal dat ik me zorgen maak om kleine veranderingen in mijn lichaam of zijn die veranderingen een normale reactie op mijn eigen angst? Mijn lichaam zou mij eigen moeten zijn, maar ik mis het vertrouwen dat voor velen als normaal beschouwd wordt. Die onzekerheid is misschien wel heel normaal na het verraad dat ik gevoeld heb en misschien moet ik gewoon accepteren dat ik nooit meer een normaal leven zal hebben.

De feestdagen zijn afgelopen en iedereen pakt zijn normale ritme langzaam weer op. Ik zal moeten accepteren dat mijn normale leven niet meer is wat het was en misschien is dat juist wel een zegen.

Ik ben niet normaal, ik ben bijzonder!

Deze wetenschap brengt mij nog niet het antwoord op mijn vraag, maar wel de berusting in mijn situatie. Wat is normaal? Ik weet het niet en daarom wens ik iedereen een abnormaal bijzonder 2010 toe!

Geef een reactie

