Instant geluk

Geluk zit in grote en in kleine dingen. Een goede gezondheid is een groot geluk dat vaak onderschat wordt omdat het voor velen een vanzelfsprekend gegeven is. Het geluk van rijkdom wordt daarentegen overschat. Het hebben van een goedgevulde bankrekening kan natuurlijk bijdragen aan de levensvreugde, maar echt geluk zit in de manier waarop je de dingen ervaart.

De kleine gelukjes zitten soms ook in de dingen waar we ze niet achter zoeken en soms zien we ze niet eens omdat we verder kijken dan nodig.

Wanneer je door de regen moet fietsen om thuis te komen, kan je hier flink van balen, maar is het warme welkom van een handdoek na dit tochtje daarom niet juist nog aangenamer?

Juist nu het buiten kouder wordt, geniet ik extra van mijn warme kachel en vind ik geluk in het kopje thee dat ik na schooltijd met mijn dochter drink.

Een andere vorm van geluk is, zoals ik dat zelf vaak noem, het geluk uit een flesje. Daarmee doel ik niet op drank of een geestverruimend middel, maar op het gevoel van eigenwaarde na een kleine gedaanteverandering van jezelf of je omgeving.

Door mijn haaruitgroei te verven of mijn nagels van een nieuw kleurtje te voorzien, stijgt mijn zelfvertrouwen een heel klein beetje en dat kan mijn geluksbeleving een tijdelijke oppepper geven. Het blijft natuurlijk instant-geluk en daardoor is het vergankelijk, maar het kan wel degelijk helpen bij de zoektocht naar echt geluk of het verdrijven van een sombere stemming. Wanneer je lekker in je vel zit, zie je dingen met een open blik en lukt het beter om de waarde van het moment in te schatten.

Instant geluk leidt de aandacht van jezelf af en zorgt ervoor dat je de omgeving scherper observeert. Je ziet meer voordelen in nadelen en alle tegenslagen lijken plotseling veel minder erg.

Het is dus uiteindelijk de kunst om dit gevoel zo lang mogelijk vast te houden. Zolang de inhoud van het flesje zijn werk doet, ligt het geluk binnen handbereik, maar met de uitgroei van de haarwortels ligt een terugval in de sleur weer op de loer. Prikkel je zintuigen regelmatig en stel jezelf de vraag waar het geluk te vinden is. Vergroot je wereld door dichterbij te zoeken naar het geluk en zorg er vooral voor dat je altijd een flesje instant geluk op voorraad hebt!

Postiljon 10-12-2009

Geef een reactie

