Stap voor stap

Er is een nieuwe fase aangebroken in het leven van mijn kleine man. Niets is meer veilig voor zijn grijpgrage handjes en ik heb mijn handen vol aan hem. Na een tijdje voorzichtig schuifelen langs keukenkastjes en salontafel, heeft hij het gewaagd om los te laten. Zijn eerste stapjes waren wankel, maar elke dag wint hij zelfvertrouwen en terrein. De afstand tussen keukentafel en koelkast is niet langer meer een struikelblok en trots stapt hij rond.

Een tijdje heb ik gedacht dat hij nooit meer aan deze stap toe zou komen want het leek er op dat hij het nut er niet van inzag. Het heeft me heel wat broeken gekost en ik heb hem zelfs van nieuwe exemplaren onthouden omdat hij de oude te snel versleet. Het tempo waarmee hij kroop lag zo hoog dat hij duidelijk geen behoefte had om de wereld vanaf een ander perspectief te bekijken. Toch kwamen de stapjes en zag hij de lol ervan in. Waar hij het lopen eerst nog als een spelletje zag, ziet hij nu ook het nut ervan in en dat maakt mij blij. Vol trots stapt hij rond op zijn wiebelige benen en ontdekt de mogelijkheden. Vanaf zijn nieuwe kijkhoogte is zijn wereld plots een stukje groter geworden en nieuwsgierig neemt hij zijn omgeving in zich op.

Omdat hij ook erg nieuwsgierig is naar de inhoud van onze kastjes, hebben we deze moeten beveiligen. Vol enthousiasme reorganiseerde hij de la met pannen en wist hij chaos te brengen in mijn, toch al niet zo goed georganiseerde, administratie. Zijn woede was dan ook groot toen hij ontdekte dat hij geen toegang meer had tot dit mooie speelgoed. Een ander mooi spelletje is het benoemen van alles wat hij ziet en door zijn beperkte woordenschat krijgt alles op pootjes automatisch de naam poes.

Zijn wereld is klein, maar de stapjes die hij neemt om deze te ontdekken worden langzaam steeds groter. Hij ontgroeid de woonkamer en keuken en gaat mee naar buiten. Het korte wandelingetje naar de school van mijn dochter is voor hem een wereldreis en kost mij het drievoudige qua tijd. Toch is dit tripje een enorme mijlpaal en het bewijs dat hij toe is aan een volgende stap. Zolang hij nog loopt als een drankorgel, zal ik de wandelwagen paraat houden, maar de volgende stap komt steeds dichterbij en dan heeft ook dit voertuig zijn beste tijd gehad.

Postiljon 19-11-09

Een Reactie op “Stap voor stap

  1. hoi,fem ,hoeis ie?ik lees nog steeds iedere dag ,als het mogelijk is,jouw stukjes!fantastisch!!!!!!!!!!!!!!!
    en je kleine man loopt,wat een ontdekking voor hem!
    ik hoop gauw wat van je horen,liefs
    ria

Geef een reactie

