Puzzelpret

Er is een onstuimige tijd aangebroken en steeds vaker zoeken we ons vertier binnenshuis. Naast een goed boek of een filmpje op televisie, kan je de tijd binnen ook veraangenamen met het spelen van een spelletje of het leggen van een puzzel. Omdat ik geen voorstander ben van de wilde spelletjes op de computer, kies ik liever voor een stapeltje kaarten en stimuleer ik mijn dochter om haar verveling op te heffen met een creatieve bezigheid.

Zo begon ze aan het leggen van een puzzel van honderd stukjes. Na een kwartiertje vrolijk neuriën, veranderde haar stemming echter want de puzzel bleek slechts negenennegentig stukjes te tellen. Om toch haar enthousiasme niet te laten temperen, besloot ik haar mee te nemen naar de speelgoedwinkel om daar een verse puzzel aan te schaffen.

Daar aangekomen, stuitten we op een lastig dilemma. Met het kwartiertje werk voor het leggen van negenennegentig stukjes in mijn achterhoofd, leek het mij verstandig ditmaal een puzzel te kiezen met meer stukjes, maar de afbeeldingen op de vijfhonderd-stukjes-puzzels konden mijn dochter niet bekoren. Uiteindelijk hebben we dus samen een puzzel van duizend stukjes uitgezocht en zo zit ik nu al twee dagen met een lastige opgave op mijn eettafel.

De duizend stukjes lijken een onneembare vesting voor een acht jarige, dus draag ik als snel mijn puzzelstukje bij om het plaatje compleet te krijgen.

Langzaamaan krijgt de puzzel greep op mijn dagelijkse bezigheden want steeds als ik aan tafel schuif, lijkt er een stukje op zijn plek te vallen. De drang om te zoeken naar dat ene, ontbrekende stukje is groot en iedereen die bij ons aan tafel schuift, wordt geconfronteerd met  deze aantrekkingskracht.

Al pratend en etend leggen we met zijn allen de stukjes op zijn plek en na drie dagen ontstaat daar het plaatje wat op de voorkant van de doos is afgebeeld.

De duizend stukjes krijgen allemaal een vaste plek en binnen mijn gezin ontstaat een gezellige saamhorigheid. Het is al lang niet meer de puzzel van mijn dochter, maar een project van ons allemaal en ik geniet van de sfeer die dat met zich meebrengt.

Zo vallen niet alleen de puzzelstukjes uit de doos in elkaar, maar brengt de puzzel ons ook als gezin wat dichter bij elkaar.

Geen boek of film kan dit effect evenaren dus vraag ik aan Sinterklaas dit jaar een nieuwe puzzel; misschien wel één met tweeduizend stukjes…

Postiljon 05-11-09

Geef een reactie

