Hoe gaat het vandaag?

** omdat de boodschap nog steeds belangrijk is en omdat deze column nu ook op papier gedrukt staat… ** Vragen naar iemands welzijn is meestal geen oprechte interesse. De vraag “hoe gaat het?’’ wordt veelal gesteld uit beleefdheid en zelden verwacht men een eerlijk antwoord. Sinds ik met mijn eigen sterfelijkheid en alle gevolgen daarvan ben geconfronteerd, heeft deze vraag dan ook een heel andere betekenis voor mij gekregen. Wanneer iemand je die vraag stelt, terwijl je in een diep dal zit, is het geven van een standaard antwoord lastig. Als je met wallen onder je ogen en met je ziel onder je arm rondloopt, volstaat het standaard “goed” simpelweg niet. In zware tijden veranderd de vraagstelling en is het antwoorden met de waarheid plotseling wel toegestaan. Toch wordt de vraag veel minder gesteld, wanneer het antwoord aan de buitenkant zichtbaar is. Wie er slecht uitziet, wordt niet zo vaak meer geconfronteerd met beleefdheden omdat zijn of haar omgeving bang is voor de waarheid. De waarheid is dan plotseling een confrontatie met hun eigen sterfelijkheid en slechts de intimi wagen zich op dit gladde ijs. Nu ik mijn gevecht gewonnen lijk te hebben, heeft mijn omgeving de moed weer verzameld om mij te vragen naar mijn welzijn. Toch heb ik door mijn ervaring geleerd dat een standaard antwoord ook nu niet meer voldoet. Wie mij oprecht vraagt hoe het met mij gaat, krijgt een eerlijk antwoord en dat antwoord wisselt van dag tot dag. Vandaag gaat het goed, maar gisteren had ik een slechte dag. Gisteren voelde ik plotseling weer die leegte, veroorzaakt door al mijn verliezen. Vandaag gaat het goed, maar morgen zal het minder gaan. Morgen betaal ik de prijs omdat ik vandaag teveel van mijn energie zal gebruiken. De vraag hoe het gaat is te algemeen geworden en ik vind het steeds moeilijker om een antwoord te geven. Wie met de gevolgen van een ziekte is geconfronteerd, zal dit herkennen. Er is geen standaard antwoord voor het leven na zo’n zware strijd. Wat er wel zou moeten zijn is een standaard vraagstelling Elke dag is een nieuwe en elke dag brengt nieuwe ervaringen. Niet elke ervaring is positief en niet elke dag is er één waar we met “goed” op kunnen antwoorden. Daarom pleit ik voor de keuze voor een nieuwe vraagstelling. Wie wil afstappen van beleefdheidsvormen en echt wil weten hoe het ons vergaat, stelt niet meer de korte vraag, maar kijkt ons in de ogen aan en zegt: “Hoe gaat het met je vandaag?” Postiljon 29-10-09

Een Reactie op “Hoe gaat het vandaag?

Geef een reactie

