Onthaasting

Het lijkt zo lang geleden dat ik mijn leven vulde met school om mijn toekomst zeker te stellen. Ik wilde studeren en dacht dat ik een druk en waardevol leventje had. Hoe naïef! Het leven in de schoolbanken kent natuurlijk een hoop verplichtingen, maar staat totaal niet in verhouding met het rooster dat je na moet leven wanneer er de behoeften van een gezin bij komen kijken. Ook na mijn schooltijd bleef ik druk met van alles, maar hoeveel verantwoordelijkheid zit er in het runnen van een eenpersoonshuishouden? Een gezin begint bij een relatie en daarbij groeien gelijk het aantal werkzaamheden. Voor twee personen koken en extra was. Dat combineren met een carrière vergt wel wat organisatorisch talent, maar valt in het niet bij het drukke schema waarnaar ik nu leef.

Als ik wakker word, drink ik koffie met mijn man en begin ik met het aansporen van mijn dochter. Zij is zelfstandig genoeg om alleen naar school te lopen, maar zodra de bammetjes zijn gesmeerd, wacht mij de taak om mijn zoon te kleden en van een ontbijtje te voorzien. Zodra ik klaar ben, starten mijn huishoudelijke taken. Broeken met kruipknieën, gymkleding van mijn dochter en een berg rompertjes smeken om een wasbeurt, terwijl het stof op de grond nog moet worden opgezogen. Twee honden en drie katten vragen om aandacht en zodra ook zij voorzien zijn van voedsel, is het alweer tijd om mijn dochter van school te halen. Na de lunch doe ik boodschappen en doet mijn zoon zijn dagelijkse dutje.

Op een rustige dag drink ik met mijn dochter een kopje thee uit school en begin ik daarna aan het eten. Twee middagen per week breng ik mijn dochter naar haar buitenschoolse activiteiten en twee avonden per week eten we vroeg omdat mijn man weer vroeg weg moet.

De andere dagen ben ik, naast huisvrouw, ook hard aan het werk buiten de deur en dan vergt de opvang van onze kinderen een uitmuntende timing.

De weekenden vul ik met werk en -als ik vrij ben- leuke gezinsuitstapjes. Mijn vrije uurtjes gebruik ik om te schrijven.

Ondanks dat ik nu wel drie keer zo druk ben, kan ik het allemaal beter aan. Mijn agenda staat bomvol, maar ik vind steeds weer tijd om aan mijzelf en gezin te besteden. Wat ik geleerd heb, komt niet uit de schoolbanken maar door ervaring ik ben inmiddels een volleerd office manager!

Postiljon 08-10-2009

Geef een reactie

