Bewustwording 2009

ribbon

Al jaren staat het roze lintje symbool voor bewustwording. Het staat symbool voor al die mensen die met borstkanker zijn geconfronteerd en het vraagt aandacht voor hun situatie. Wie het roze lintje draagt, draagt hen een warm hart toe en geeft zo een blijk van steun aan alle slachtoffers van deze ziekte. Toch is de boodschap achter het lintje niet voor iedereen duidelijk.

Tijdens die ene maand per jaar, kleuren gebouwen roze en vullen de schappen in de winkels zich met actieproducten. Tijdens oktober viert de commercie hoogtij rondom het roze lintje en soms lijkt het wel of winkels hiermee het doel voorbij streven.

Het is geweldig dat er veel aandacht is voor deze verwoestende ziekte, maar soms zijn de verhoudingen ver te zoeken. In sommige gevallen staat de steun die wordt toegezegd in schril contrast met de winst die wordt gegenereerd door de trend die in deze maand ontstaat. Roze verkoopt goed in oktober en er zijn bedrijven die hier slim op inspelen. Het kopen van hun producten steunt het doel en elke steun is welkom, maar wees ook bewust van het aandeel per product.

Het dragen van het roze lintje, draagt iets belangrijks uit en die boodschap zou wat mij betreft centraal moeten staan. Wie het lintje draagt is betrokken, maar de getroffen personen beleven hun verdriet en angst het hele jaar door. Wie het lintje draagt, vraagt om aandacht voor een groot probleem en wie valt voor de commercie doet dit met de beste bedoelingen. Wat ik wil vragen is om deze bedoelingen iets bewuster uit te dragen. Draag het lintje en vertel iedereen waarom. Breng de boodschap over dat één maand slechts een fractie is van de tijd die de getroffenen moeten vechten voor hun leven. Vergeet niet dat borstkanker meer is dan een lintje en dat het lintje ook staat voor de littekens die de vele slachtoffers onder hun kleding dragen. Die littekens gaan dieper dan alleen de oppervlakte en wie ze draagt, kan ze na oktober niet af doen. Draag het lintje uit solidariteit en sta stil bij het feit dat, als de aandacht voor deze maand voorbij is, de strijd voor velen nog lang doorgaat.

Wie echt wil steunen door de aanschaf van een actieproduct, laat zich informeren naar de bijdrage aan het goede doel. Maak gebruik van de symboliek van het lintje en waar het voor staat: koop gerust, maar koop bewust!

Postiljon 1-10-2009

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s