Plankenkoorts

Er zijn veel dingen in ons leven die ons angst inboezemen. We zijn bang in het donker, bang voor hoogtes, bang voor oorlog, bang voor eenzaamheid en bang voor terrorisme. De steun van iemand kan een goede hulp zijn als je bang bent en soms is het inschakelen van een nachtlampje al voldoende. Sommige angsten kunnen zo diep geworteld zitten dat men van een fobie spreekt. Een fobie kan verlammend werken iemand zijn geest volledig overnemen. Deze verlammende werking heb ik persoonlijk ervaren toen ik oog in oog kwam te staan met de dood. De dood is voor velen een onderwerp waar maar met moeite over gesproken wordt. De angst om dit onvermijdelijke gegeven, wat ons allemaal ooit zal treffen, onder ogen te zien is vaak groot. Wie gelooft in een leven na de dood of een geloof nastreeft waarbij de dood een zege is, zal deze angst niet direct herkennen, maar voor alle anderen is het vaak een moeilijk gespreksonderwerp.

Als je geconfronteerd wordt met een diagnose die de dood tot gevolg zou kunnen hebben, kan je daar op vele manieren mee omgaan. De angst voor het onbekende heeft behoefte aan een uitweg en als deze niet gevonden kan worden, loop je het risico om stil te blijven staan en alle vechtlust te verliezen.

Praten over deze angst is een manier om die uitweg te vinden, maar als het onderwerp zo zwaar beladen is, is het moeilijk om de juiste gesprekspartner te vinden. Wanneer praten geen optie is en de angst je verstikt, kan je kiezen voor een ontlading op creatieve wijze. Ik heb deze ontlading gevonden in het schrijven en zo mijn eigen genezingsproces kunnen ondersteunen. Veel van mijn lotgenoten hebben door een vorm van expressie een uitweg gevonden voor hun diepste angsten. Door te schrijven, te schilderen, te dichten of te zingen hebben zij een uitweg gevonden voor de verstikkende angst die hun voorheen in de greep hield.

Een bijzondere verzameling van al deze verwerkingsprocessen is momenteel te bezichtigen in De Grote Kerk in Den Haag. Deze werken stralen enorm veel kracht uit en kennen geen faalangst. Vol trots maak ik deel uit van dezelfde expositie. Ik zal hier nog een persoonlijke angst moeten overwinnen als ik ga voorlezen uit mijn boek tijdens het open podium. Nu de dood mij niet meer bang maakt, zal ik hier de confrontatie moeten aangaan met mijn plankenkoorts.

www.kankerinbeeld.nl

Postiljon 24-09-09

Geef een reactie

