Lieve papa,

Als het waar is dat er een leven na de dood bestaat, is het dan ook zo dat oude vrienden en geliefden in deze wereld herenigen? Als het verdriet om verlies intens is, groeit de wens om te geloven. De onzekere toekomst van een stoffelijk overschot kent veel theorieën, maar als het leven na de dood bestaat uit een reünie, heb ik een paar dringende vragen:

Wil je mama zeggen dat het goed met me gaat en vertellen hoe sterk ik geweest ben? Wil je haar vragen of ze trots op mij is en of ze weet hoeveel ik bereikt heb? Wil je haar vragen of ze weet welk geluk ik gevonden heb en hoe ik mijn droom heb waar gemaakt?

Misschien bestaat er geen leven na de dood en misschien komen jullie elkaar nooit meer tegen. Jij vond je geluk opnieuw en leek mama te vergeten, maar de gedachte dat jullie nu samen zijn biedt mij troost. Mijn wens om te geloven in de dingen die niemand ooit zal kunnen bevestigen is sterker dan mijn relativeringsvermogen. Ik fantaseer liever over een emotioneel weerzien tussen jullie en een voortzetting van het geluk dat jullie de laatste jaren hadden gevonden. Samen op een wolkje met een laptop, een nieuw beeld en veel te bespreken. Omdat jullie nooit uitgesproken leken, terwijl mama’s laatste dagen zonder woorden waren.

Heeft mama ook geluk gevonden of heeft ze gewacht op jou? Heeft ze verdriet omdat ze mij niet heeft kunnen steunen in mijn strijd die na haar dood volgde? Wil je haar vragen om over mijn geluk te waken en wil je haar zeggen dat ik ontzettend trots ben dat ik zoveel op haar lijk?

Zoveel vragen, zo weinig antwoorden. Misschien moet ik geen vragen stellen, maar me beperken tot het sturen van een boodschap. Mijn boodschap aan jullie beiden is een vraag waar ik het antwoord wel op weet:

Weten jullie allebei wel dal ik heel veel van jullie gehouden heb en hoe ontzettend veel ik jullie mis?

Geef een reactie

