Wordt u al geholpen?

Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik werk onregelmatige diensten als oproepkracht voor een lokaal benzinestation. De werktijden en verantwoordelijkheid die deze functie met zich meebrengt, zijn mij op het lijf geschreven. Het is goed te combineren met mijn gezin en geeft mij het gevoel me weer in de bewoonde wereld te begeven. De aard van het station is behoorlijk gemoedelijk en de sfeer is er ontspannen. Het is af en toe wel flink aanpoten, maar het contact met vaste klanten en passanten doet mij ontzettend goed.

Soms lijkt het net een soort buurtsuper. Veel klanten komen voor hun dagelijkse portie nicotine of andere brandstof en als er de tijd is voor een praatje, dan wordt die tijd vaak ook genomen. In een korte periode leer ik veel mensen kennen en langzaamaan ook hun vaste gewoontes. Zo leer al snel ik wie er om welke tijd komt en wat hun favoriete drankje is.

Sommige klanten gebruiken hun tijd in het station om even af te koelen in de airco of om een klein beetje aanspraak te vinden in een saaie dag.

Zo komt er een meneer die duidelijk behoefte heeft aan een beetje gezelligheid. Hij komt soms meerdere keren per dag en blijft dan vaak een half uur hangen. Helaas is de goede man wel wat in de war en moet hij in inmiddels een behoorlijke verzameling sigaretten in huis hebben want hij besteld dagelijks meerdere malen een pakje van hetzelfde merk. Steeds opnieuw vraagt hij of hij zijn chocomelk en pakje sigaretten al heeft afgerekend en wie kwaad wil zou deze arme stakker volledig uit kunnen kleden.

Ik heb medelijden met deze eenzaamheid en vraag me weleens af hoe zijn thuissituatie moet zijn. In flarden verteld hij wel eens over zijn kinderen en overleden vrouw. De man is erg eenzaam en duidelijk aan het aftakelen. In het station vindt hij wat aanspraak en al is het soms lastig als hij lang blijft hangen, dan gun ik hem nog wel zijn uitje en neem de tijd om zijn verwarde verhaal aan te horen.

Naast een betaalde functie, heb ik dus ook een sociale functie en het voelt goed om mezelf op deze fronten nuttig te maken.

Een nieuwe baan brengt nieuwe uitdagingen, maar bovenal weer een enorme dosis aan nieuwe inspiratie die ik dan weer kan gebruiken bij het opschrijven van mijn belevenissen.

Postiljon 23-07-09

Geef een reactie

