Balletvoorstelling

Al vier jaar lang breng ik mijn dochter wekelijks naar haar balletlessen. Tot vorig jaar viel dit wekelijks terugkerende feest gelijk met de openingstijden van het naastgelegen winkelcentrum en gebruikte ik het verloren uurtje wachten om wat boodschappen te doen. Sinds dit jaar valt het tijdstip van haar les wat minder gunstig en ben ik aangewezen op de kantine van het cultureel centrum om de tijd te doden, terwijl mijn dochter haar posities oefent.

Soms maak ik van deze tijd nuttig gebruik door mijn laptop mee te nemen en wat schijfwerk te doen, maar sinds een tijdje kan ik me prima vermaken met het tafereel dat zich in deze soos afspeelt.

De barman heeft al enige tijd een oogje op één van mijn collega-moeders en gooit al zijn charmes in de strijd om haar het hof te maken. Twee andere moeders bemoeien zich voorzichtig met zijn versierpogingen en zo ontpopt dit geheel zich langzaam tot een wekelijkse soap. Van een gepaste afstand, sla ik het geheel gade en zie hoe de drie dames zonder blozen, blikken wisselen.

De jager is van het kaliber ongeschoolde straatwijsheid. Zijn woordkeus verbaasd mij steeds weer en mijn bewondering voor zijn doorzettingsvermogen groeit gestaag. Zijn prooi is bereid om zijn spelletje mee te spelen en gebruikt haar achterban om hem vakkundig om haar slanke vinger te winden. Zij, een aantrekkelijke, alleenstaande moeder, lijkt te vallen voor zijn versierkunsten en wordt aangemoedigd door haar twee adviseurs. Elke week worden de gesprekken openhartiger en waagt de kastelein zich voorzichtig een stapje verder in haar richting. Hij kiest steeds meer voor de dubbelzinnige toer en het is volgens mij een kwestie van tijd, eer hij zijn slag zal slaan. Waar hij ooit verkondigde geen kinderen te willen, paait hij haar dochter nu wekelijks met de koekjes die hij bij de koffie hoort te serveren. Slim bekeken heeft hij zijn kinderwens plotseling gewijzigd en lijkt hier hoge ogen mee te gooien.

Of er nog genoeg tijd is dit seizoen zit om getuige te zijn van zijn vangst, durf ik niet te zeggen. Zoals het er nu naar uitziet, voorspel ik een mooie romance.

Hoe deze soap zich ontwikkelt weet ik niet, maar het heeft mijn noodzakelijke wachten wel een stuk aantrekkelijker gemaakt. Mijn laptop blijft het komende seizoen thuis of onaangeroerd. Ik zal een ander loos uurtje moeten gaan zoeken om mijn schrijfwerk te verrichten.

Postiljon 11-06-09

Een Reactie op “Balletvoorstelling

Geef een reactie

