Reorganisatie

Soms gebeuren er zoveel dingen tegelijk dat je hoofd ervan gaat tollen. Het vergt dan heel wat organisatorisch talent om zaken op orde te krijgen en nieuwe emoties een plekje te geven. De reorganisatie van mijn gevoelsleven is op dit moment in volle gang en gaat gepaard met heel wat passen en meten om zaken in elkaar geschoven te krijgen.

Het euforische gevoel van de uitgave van mijn boek neemt veel ruimte in beslag en heeft sterk de neiging praktische zaken te overschaduwen. Een geboden kans om mijn droom waar te maken vraagt om aandacht en logisch nadenken. Dan is er het gebrek aan concentratie door donkere wolken in mijn hoofd, veroorzaakt door de spanning en angst rondom mijn gezondheid.

Een geplande operatie en een verontrustend uitstrijkje zweven rond tussen de brokstukken van gedachten. Moet ik me zorgen maken of mijn gevoelens rondom deze ontwikkelingen tijdelijk een plekje geven in een stoffig hoekje van mijn hoofd? Is een reorganisatie genoeg om een nieuwe kijk te krijgen op oude emoties?

Ik verplaats mijn gedachten van de ene hoek naar de andere en zoek een rustig plekje in mijn hoofd om mijn angsten tijdelijk weg te zetten. Achter elke deur die ik open vind ik een nieuwe emotie en alle kamers lijken vol. Soms moet er eerst chaos ontstaan voordat de orde kan worden hersteld dus sluit ik de deuren in mijn hoofd even niet zodat angst, emotie en verdriet vrij kan bewegen. Dolend door de gangen van mijn gedachten ontmoeten ze elkaar en koppelen oude emoties zich aan nieuwe. Als ware bondgenoten staan ze hand in hand en vormen een sterk front. Ben ik sterker dan mijn gedachten? ja! Nu ze samenspannen overzie ik de chaos en ontdek orde in het geheel. Één voor één spreek ik ze toe en wijs ik ze een nieuwe kamer toe. Al mijn angsten achter één deur en de mooie dingen stapel ik netjes op in een kastje. Verdriet krijgt een label en ligt netjes in de la. Onbelangrijke dingen gooi ik in de prullenbak en dringende zaken prik ik op een herkenbare plek op het prikbord van mijn gedachten.

Langzaamaan ontstaat er een nieuwe vorm van orde en krijg ik het overzicht een beetje terug. Natuurlijk blijft er altijd wel wat over na een reorganisatie, maar ik besluit die tijdelijk op één hoop te gooien en bij de voorjaarsschoonmaak opnieuw te beoordelen.

Met blad volgeschreven en een leeg hoofd beweeg ik mij door de ruimte die in mijn hoofd is ontstaan. Het is niet veel maar de ruimte maakt nadenken mogelijk en voor zo lang als het duurt hebben emoties een vaste plek. Ongetwijfeld zal de orde weer verslonzen. Zodra nieuwe indrukken mijn hoofd binnentreden zal ik opnieuw moeten inventariseren en ook deze een plekje bieden totdat er opnieuw woningnood ontstaat.

Ik geniet van de ruimte en laat nieuwe emoties toe. Ik ben dankbaar voor wat ik heb en met wie ik dat kan delen. Ik ben dankbaar dat ik leef!

Geef een reactie

