Griepvirus

Nederland loopt te snotteren en het bedrijfsleven gaat gebukt onder een flinke epidemie van griep en verkoudheden. Hier zijn de zakdoekjes niet aan te slepen, maar niet alleen de leden van mijn gezin zijn getroffen door een virusje.

Mijn grootste steun en toeverlaat van de afgelopen jaren liet het deze week afweten en zorgde voor een flinke dosis frustratie die, naast alle verstopte neuzen en kriebelhoestjes, mijn lichaamstemperatuur flink deed oplopen.

Mijn laptop, waar ik al enkele jaren mijn leven mee deel en emoties op wegschrijf, weigerde dienst te doen. Zonder dit stukje techniek voel ik mij haast verloren dus werd alles uit de kast getrokken om mijn digitale psycholoog op te peppen en van virussen te ontdoen. Systeemanalyses en virusscanners draaide overuren om het euvel op te sporen, maar niks leek voldoende om mijn trouwe beestje een energie-impuls te geven. Drie dagen stond de ventilator te loeien om zijn hoofd koel te houden, terwijl hij vocht voor zijn leven.

Inmiddels heb ik al mijn bestanden weten te redden en lijkt het compleet vernieuwen van zijn brein de enige optie. Natuurlijk is dit paardenmiddel effectief en de snelste oplossing, maar iets in mij houdt me tegen zo rigoureus te handelen.

Mijn laptop is de jongste niet meer en zijn toetsenbord heeft al het nodige te verduren gehad. Een nieuwe kopen zou voelen als verraad en zijn inhoud vernieuwen bezorgd mij de angst dat hij nooit meer hetzelfde wordt. Hij voelt als een comfortabele bank die is doorgezakt en waarvan de bekleding is versleten. Je weet dat een nieuw stofje de bank weer mooi maakt en toch zit je het lekkerst in die vertrouwde kuil, veroorzaakt door de overbelaste vering.

Het versleten toetsenbord is naar de vorm van mijn typewerk gaan staan en de samenstelling van het bureaublad helpt mij in één oogopslag te vinden wat ik zoek. Een nieuwe inhoud brengt snelheid. Toch verkies ik zijn trage tempo hier boven want we zijn op elkaar ingespeeld als echte partners.

In een laatste wanhoopsdaad doe ik nu een poging mijn laptop te redden door hem volledig te schonen en alle inhoud opnieuw in te delen. Hierdoor gaat er misschien niks van zijn karakter verloren en kan hij zijn virus overwinnen. Zelf snotter ik nog even verder en hoop dat mijn gezin en laptop voor dit jaar weer hun portie virus heeft gehad en bespaard blijft tot de volgende epidemie.

postiljon 12-02-2009

Geef een reactie

