Vangnet

Op het moment dat kanker je leven binnentreedt komt dat samen met een flinke dosis kracht, humor en nuchterheid. Deze extra ingrediënten steunen je tijdens de strijd en helpen je afstand te nemen van dat wat met lichaam en geest gebeurd.

De wereld draait door, terwijl jouw wereld plotseling klein is. Alles draait om leven en overleven. Het verdedigingmechanisme van je lijf draait op volle toeren en je geest levert bovennatuurlijke prestaties.

De behandeling gaat door en langzaam komt het einde in zicht. Geleidelijk aan loop je in op het snelle tempo van de wereld om je heen en met veel wilskracht vecht je door tot de strijd op zijn eind loopt. Heb je gewonnen? Ben je klaar?

Nee, klaar ben je nooit!

Als de rust langzaam terugkeert en je weer de kracht hebt om je omgeving opnieuw te bekijken, zie je de brokstukken van je leven nog liggen. Alles wat stilstond had aandacht verdient. Aandacht die jij niet kon geven omdat je aan het vechten was. Nu alles voorbij lijkt begint er een nieuwe strijd. De strijd om het terugwinnen van verwaarloosde delen van je leven.

De kracht en de humor ebben nog na terwijl je nuchterheid plaatsmaakt voor een besef van realiteit.

Hoe sterk is het vangnet dat je opvangt na kanker?  Hoeveel kan je aan als je moe bent van het strijden?

Een leven hervatten vraagt meer kracht dan het stilzetten. Alles een plaatsje geven en je aandacht opnieuw verdelen.

Heel langzaam betreed ik deze fase, terwijl ik worstel met schuldgevoel over de verwaarlozing van mijn leven. De brokstukken vallen langzaamaan als puzzelstukjes in elkaar en verloren emoties maken gaten in de puzzel. Ik moet nog hard werken om de puzzel weer compleet te krijgen, om alle emoties een plekje te geven.

Het is niet altijd makkelijk te accepteren dat het plaatje nooit meer zo zijn zal als het was voor de kanker. Mijn toekomstdromen zijn anders en mijn leven is rijker. Met die rijkdom vul ik de gaten en langzaam ontstaat er het beeld van mijn vangnet.

Mijn toekomst is mooi en zal mij gaan opvangen. De droom die ik heb komt steeds dichterbij. Stapje voor stapje betreed ik de realiteit en omarm het leven dat mij opnieuw is gegeven.

Geef een reactie

