Hutspot

Het valt niet altijd mee om creatief te zijn in de keuken. Het is zeker niet zo dat ik geen keukenprinses ben. Ik maak dolgraag een lekker maaltje klaar, maar de opgave om elke dag weer wat nieuws te verzinnen bezorgd mij regelmatig wat hoofdbrekers.

Ik hou van variatie dus twee dagen achter elkaar pasta eten is voor mij geen optie. Het liefst wissel ik de spaghetti af met een rijstmaaltijd of aardappeltjes. Gelukkig kunnen deze laatste weer op meerdere manieren worden bereid maar ondanks het uitgebreide aanbod aan keuzes, blijft het uitzoeken van een avondmaal elke dag weer een uitdaging. De keuze voor vlees, vis of kip kent eveneens zijn hindernissen want ook in mijn huis lopen de smaken behoorlijk uiteen.

Nu ben ik gezegend met een redelijk makkelijke eetster en een man die alles van mijn hand wel kan waarderen. Toch hebben mijn gezinsleden hun voorkeur en het vergt heel wat gepuzzel om de juiste combinaties te vinden waarbij iedereen eerlijk behandeld wordt en regelmatig zijn of haar favoriete portie voorgeschoteld krijgt.

Één van de factoren, die toch wel veel invloed heeft op mijn voedselkeuze, is het weer. Tijdens de zomer is de barbecue een goede uitgangsbasis voor het inslaan van boodschappen. Gewapend met worstjes, hamburgers of satéspiesjes zoek ik naar een bijpassende salade en wisselen brood, rijst of aardappeltjes elkaar af.

Zodra het weer omslaat en het tuinseizoen afloopt, breekt een tijd aan van twijfel en onzekerheid. Na alle vleesgeoriënteerde gerechten is het zaak goede alternatieven te vinden voor het naseizoen. Het tekort aan  variatie moet nodig worden ingehaald dus tover ik gestoomde groentes en verschillende pastagerechten op tafel.

Inmiddels is de winter in Nederland in aantocht en jaagt de kou ons massaal naar binnen. Voor mij komt dit jaargetijde met maar één groot voordeel. Tijdens de gure dagen gaat er niks boven een ouderwetse stamppot dus zodra de pepernoten in de schappen liggen kan ik mijn weekmenu uitbreiden met geprakte maaltijden. Boerenkool en hutspot zijn bij ons thuis mateloos populair en hiermee doe ik mijn huisgenootjes een groot plezier. In deze dagen zie ik zelden teleurgestelde gezichten aan tafel en is het doen van boodschappen bijna een makkie.

Wanneer de feestdagen voorbij zijn, zal het hard aanpoten worden om de opgebouwde reserves weer af te breken maar zolang geniet ik van de voedende waarde van winterkost want voor je het weet wordt koken weer een uitdaging.

postiljon 20-11-08

Geef een reactie

