Wereldnieuws

Als moeder van een druk gezin met baby, schoolgaande dochter, twee honden en drie huiskatten kom ik er niet altijd aan toe helemaal bij te blijven als het om nieuws gaat. Natuurlijk hou ik op internet regelmatig het wereldnieuws in de gaten en lees ik de lokale berichten in kranten, maar regelmatig gaan grootse zaken aan mij voorbij.

Olieprijzen, kredietcrisissen, Amerikaanse verkiezingen. Met één oog op mijn kinderen, probeer ik met de andere net genoeg informatie te verwerken om mezelf enigszins up-to-date te houden als het gaat om wat er in de wereld speelt. vaak beloof ik mezelf om meer tijd te steken in het vergaren van nieuws dus heb ik de meeste nieuwssites wel in mijn lijstje met favorieten opgeslagen.   

Zodra ik begin te bladeren door mijn mapje nieuws van internet Explorer branden de onaangename nieuwskoppen in mijn ogen. Het is niet allemaal best wat er speelt en als ik de ellende beu ben schuift mij cursor automatisch naar links. Daar staat in het rijtje een kop met opmerkelijke nieuwsberichten, een bron van vermaak en inspiratie.

Het nieuws achter dit kopje brengt vaak een glimlach op mijn gezicht want de berichten die hier staan bewijzen het onbenul van de mens en het belang van het leven.

Een man betrapt op seks met een stofzuiger, een vrouw die naakt  gevonden is in een kerk en een hond die zijn baas uit een sneeuwstorm heeft gered.

In Duitsland is een zesling geboren en in China heeft een vrouw van honderdtwintig jaar een plekje weten te vergaren in het Guinness Book of records met haar respectabele leeftijd.

Het zijn deze berichten die het nieuws op internet de moeite waard maken en even afleiden van de grootse zaken die er in de wereld spelen. De kleine daden van mens en dier bewijzen onze nietige rol in de maatschappij maar tonen tegelijk hoe groots wij samen kunnen zijn. Honger, oorlog, crisis en terrorisme. Deze zaken beheersen het wereldnieuws en zijn vaak het gesprek van de dag. Het leedvermaak of de verbazing over de opmerkelijke berichten zijn slechts afleiding van alle ellende.

Zou het niet mooi zijn als deze berichten op de voorpagina zouden staan en we het terrorisme in de linkerkolom konden aanklikken? 

Voorlopig sluit ik de nieuwspagina weer even af en bemoei me met mijn kinderen. In mijn wereld draait het leven om hun en is elk stapje dat ze maken mijn persoonlijke wereldnieuws.

Postiljon 30-10-2008

Geef een reactie

