Afscheid

Het verliezen van een dierbare hoeft niet altijd de dood te betekenen. Soms raak je mensen kwijt door een gebrek aan investering in de vriendschap, soms ontbreekt simpelweg de chemie of ga je als mens ieder een eigen weg.

Verwerken van verlies kent meerdere fases en zelfs een verlies door dood is niet altijd een definitief afscheid. De ceremonie draagt bij aan het proces maar iemand emotioneel los laten is meer dan een begrafenis of crematie. De band blijft soms een tijd lang bestaan, waardoor het besef nog even op zich laat wachten.

Het plotseling overlijden van mama heeft mij zo verdoofd voor de realiteit dat ik, na bijna drie jaar, nog steeds rondloop met het gevoel dat ze me elk moment weer kan bellen. Ik zie geen spoken. Ik weet dat ze er niet meer is maar haar geest dwaalt rond in mijn gedachten en schenkt haar het leven in mijn geest.

De pijn die de dood brengt is heftig en vaak slik ik verdriet weg uit angst mijzelf er in te verliezen. Niet alleen dood brengt verdriet. Na het verlies van mama sta ik op het punt ook mijn vader kwijt te raken. Niet aan de dood maar aan het doodzwijgen van gevoelens.

Zijn nieuwe leven neemt hem zo in beslag dat er weinig ruimte lijkt voor dat wat hij achterlaat. Zijn behoefte de banden aan te trekken is behoorlijk verslapt en als in een mist verdwijn ik uit zijn gedachten door de veranderingen die in zijn nieuwe leven plaatsvinden.

Zo plotseling als mama uit mijn leven werd gerukt, zo langzaam wordt er aan zijn

teugels getrokken en draait hij zijn rug naar zijn oude leven. Soms kijkt hij vertwijfeld om en sputtert hij tegen maar het leven dat hem lokt heeft veel overredingskracht.

Steeds vager is het beeld van mijn vader, terwijl de band die ooit voorzichtig werd gesmeed mij uit mijn vingers glipt. De pijn van dit langzame verlies dringt dieper door dan de plotselinge dood van mama maar ik laat het verdriet ook nu niet toe.

Met mama in mijn hoofd kies ik ervoor ook niet meer om te kijken en accepteer ik dit verlies. Ik laat de teugels wegglippen en kijk naar mijn eigen leven. Mijn leven ligt voor me, samen met de mensen die mij dierbaar zijn en als hij daar niet in wil delen is dat jammer maar maakt dat mijn toekomst niet minder mooi!

Een Reactie op “Afscheid

Geef een reactie

