Telefoonterreur

Je ziet ze steeds jonger, de jongens en meisjes die met hun mobieltje over straat lopen en hardop met hun vriendjes praten over hun huiswerk of andere zaken. Het hebben van een mobiele telefoon lijkt niet meer leeftijdgebonden en al op de basisschool worden speelafspraakjes per mobieltje gemaakt.

Ik ben er geen voorstander van. Met een kwartje op zak werd ik naar school gestuurd en als ik dan een afspraakje maakte, kon ik vanuit het schoolkantoortje naar huis bellen om te melden wat mijn plannen waren.

Na eindloze gesprekken, in bijzijn van maatschappelijk werk, is het dan eindelijk gelukt een omgangsregeling te treffen met de vader van mijn meisje. Onder lichte druk is hij akkoord gegaan met mijn wens om haar basis bij mij te leggen en haar de rust te gunnen die ze zo hard nodig heeft.

Omdat deze regeling betekent dat hij minder contact met haar zal hebben, is hij op het lumineuze idee gekomen haar te voorzien van een eigen telefoon. Misschien is zijn angst groot dat haar liefde voor hem niet sterk genoeg is en ik verbaas me over deze onrealistische gedachte.

In het verleden is gebleken dat zijn bereikbaarheid nogal wat te wensen overliet en de gedachte dat ze mij zelf zou kunnen bellen als hij zich weer eens in de problemen heeft gewerkt, lijkt een geruststellende gedachte dus ik strijd niet voor mijn gelijk in deze.

Zeven jaar en een mobieltje op zak. Eigenlijk te gek voor woorden maar na alle onrust wil ik haar dit bezit niet ontnemen en sta ik het gebruik toe, mits een aantal afspraken worden nageleefd.

De verantwoordelijkheid voor het toestel leg ik in handen van haar vader en het gebruik beperk ik door het onding na bedtijd beneden te houden en het meenemen naar school te verbieden.

Met deze regels hoop ik vooral gemak van het mobieltje te ervaren, maar al snel blijkt mijn hoop te hoog gegrepen. De eerste paar weken rinkelt het ding gemiddeld twee keer per dag, gevolgd door een langdradig gesprek tussen vader en dochter, met na afloop weer een hoop onrust om de beloftes die hij aan haar doet.

Op de meest onmogelijke tijdstippen dringt hij  met zijn gerinkel ons huis binnen om de rust tijdens het eten te verstoren of het bedverhaal te onderbreken.

Als ze hem niet belt, zegt hij tegen haar, dan mist ze hem niet en ziet hij geen reden om in de buurt te blijven wonen en met die last op haar schouders groeit haar schuldgevoel steeds als ze na een gezellige dag tot de conclusie komt dat ze niet aan hem heeft gedacht.

Woedend ben ik om deze emotionele chantage maar na alle energie die ik heb gestoken in een wapenstilstand omwille van haar, tel ik tot tien en sinds een paar weken neemt de rinkelfrequentie wat af. Zou zijn liefde bekoeld zijn of is hij er moe van geworden vaak geen gehoor te krijgen omdat ze met haar vriendinnetjes buiten speelt en haar telefoon vergeet?

Als ik haar zelf eens bel, tijdens een afgesproken weekend bezoek, staat de telefoon uit en bij navraag later, blijkt dat haar vader mijn gerinkel storend vond.

Hij is altijd goed geweest in het meten met twee maten en nu blijkt hij, naast zijn carrière als beroepsboef, ook nog eens in de wieg gelegd als een ware terrorist.

Om de vrede te bewaren, in afwachting van het volgende gesprek en de volgende stap in het vredesproces, hou ik mijn adem in en tolereer dit terrorisme.

Oorlog voeren is politiek dus ik stel me zo neutraal mogelijk op in de hoop dat, nu het telefoonterreur wat afneemt, ook de rust tijdens het eten weer terug komt maar ik wacht vol spanning op de volgende aanslag en geef het voorlopig code geel.

3 Reacties op “Telefoonterreur

  1. kende je al van p.v.was lid toen niels geboren werd,was nu op pink ribbon aan,t lezen en zag jou verhaal daar,dat is al meer dan een uur geleden,ben nog steeds aan,t lezen,je schrijft zo dat ik alles wil lezen,met lieve groet carli

Geef een reactie

