Verliefd, verloofd……

Ze zeggen dat kinderen een voorbeeld nemen aan hun ouders als het gaat om de liefde en als dat waar is, ben ik blij dat mijn dochter mij nooit gekend heeft tijdens mijn wilde jaren. Zo zullen jongens op zoek gaan naar een vrouw die hun moeder kan evenaren en hebben meisjes een voorkeur voor vaderlijke types. Helemaal kloppen doet deze theorie volgens mij niet, maar het lijkt me wel voor de hand liggend dat een mens die op zoek is naar liefde, zijn of haar ouders als voorbeeld heeft voor wat echte liefde wel, of juist niet, zou moeten zijn.

Hoe oud ik was, toen ik voor het eerst de hand van een jongen durfde vast te houden, weet ik niet meer precies, maar het heeft er alle schijn van dat de leeftijd van de liefde steeds lager komt te liggen.

Mijn buurjongen van acht heeft sinds vorige week verkering met een meisje uit de buurt en om dit liefdeskoppel is de afgelopen week een hoop te doen geweest onder de kinderen van de rest van de straat. Het prille geluk wordt onder luid gegiechel toegejuicht en gefloten en er is een officiële ceremonie georganiseerd om de jonge Romeo en zijn geliefde in het echt te verbinden. Tijdens een romantisch diner van crackertjes met limonade heeft hij, onder toeziend oog van alle buurtkinderen, verteld dat hij “op haar” is en haar gevraagd met haar “te gaan”.

Na afsluiting van dit ritueel zijn ze uitgedaagd om elkaar een kusje te geven maar dit was voor het kersverse koppeltje toch écht een honk te ver.

De vakantie is inmiddels aangebroken en mijn buurjongen is op bezoek bij familie elders in Nederland. Langzaam begint de kortstondige romance wat te bekoelen en lijken de wittebroodsweken aan hun einde te zijn gekomen. De rust in de straat is terug en het gejuich is verstomd.

Gelukkig is de liefde op die leeftijd nog simpel en zonder ernstige verwikkelingen zodat er niemand zal overblijven met een gebroken hart en er volgende week weer commotie is over een nieuwe verkering.

Echte liefde is waardevol  en meer dan alleen “meisjes plagen, zoentjes vragen”.

Ik hoop dat  mijn kinderen net zo gelukkig worden in de liefde als dat ik nu ben, maar ik zal altijd voor ze klaarstaan om hun hart te lijmen als dat nodig is, zelfs al zijn ze nog niet eens bij het eerste honk beland.

postiljon 31-07-08

Geef een reactie

