Kinderwens

Als je aan een kind vraagt wat het later wil worden kan je een behoorlijke lijst met wensen verwachten. Zo hebben veel jongens de wens om brandweerman of politieagent of te worden  en zullen veel meisjes direct roepen dat ze juf, dierenarts of ballerina willen worden. Soms wordt zo’n droom werkelijkheid, maar vaak veranderen wensen met de jaren.

Zo heb ik in mijn tienerjaren een opleiding gevolgd tot automonteur maar heb ik, na jaren in de autobranche gewerkt te hebben, mijn passie op latere leeftijd gevonden in het schrijven en de zorg voor mijn gezin.

Mijn dochters ambities liggen redelijk volgens het verwachtingspatroon van een meisje van zeven, al heeft ze naast de gebruikelijke carrièrewensen die bij haar leeftijd passen ook nog de illusie naast haar loopbaan als dansende veearts een gevierd kunstenares kan worden.

De jeugd heeft de toekomst dus waarom niet en met een bloedlijn van kunstenaars in de familie zal het aan talent niet ontbreken. De fijne motoriek waarmee ze haar tekenwerkjes van school aflevert tonen de geërfde technieken die haar oma beheerste en het plezier waarmee ze haar balletlessen volgt geven de goede hoop dat twee derde van haar toekomstige ambities niet onhaalbaar zijn.

Tijdens haar eerste optreden van ballet afgelopen weekend toont ze zich een waar podiumbeest en zwaait ze enthousiast naar haar publiek alsof het al jaren gewoon is een staande ovatie te krijgen. De kleine misstapjes die ze maakt omdat ze een paar lessen heeft gemist door de geboorte van haar broertje brengen haar niet van haar stuk. Ze lacht om zichzelf en ontvangt het gegiechel van de mensen in de zaal zonder gene. Zelf pink ik een traantje weg bij het zien van zoveel jong geluk en wens haar een mooie toekomst toe.

De dromen van mijn zoon zijn nog simpel maar over een paar jaar mag ik me verdiepen in het vak van diender of spuitgast.

Het zal  nog wel jaren gaan duren voor ze echt weten wat ze met hun leven willen maar tot die tijd zal ik ze steunen en stimuleren bij elke gezonde keuze want de weg naar de toekomst heeft nu eenmaal zijwegen en het is makkelijk om te verdwalen maar met een goede wegwijzer lukt het uiteindelijk wel om het juiste pad te vinden en voor een moeder is het uiteindelijk niet belangrijk wat het einddoel van haar kind is, zolang het maar geluk oplevert.

postiljon 10-07-08

Geef een reactie

