Biebtechniek

Sinds een bezoekje met haar klas aan de bibliotheek vorige week heeft mijn dochter één grote wens: lid worden van de bieb. Een kinderhand is snel gevuld en als moeder geef ik met alle plezier gehoor aan deze wens. Nu ik haar deze wens heb toegezegd, leeft ze toe naar het moment dat we haar inschrijving gaan regelen in de grote bibliotheek in het stadshart en telt ze de dagen af tot de afgesproken middag.

Als de grote dag is aangebroken, begeven we ons, gewapend met legitimatie en benodigde gegevens richting stadshart en eenmaal het gebouw vol boeken binnen gaat er een wereld voor mij open.

Het laatste bezoek dat ik aan deze instelling bracht, was toen ik zelf nog voor school boekverslagen moest maken en stamt uit de tijd dat de boeken voorzien werden van een stempel met datum. Het volledig geautomatiseerde assortiment en de uitgebreide bewegwijzering doen in mijn ogen behoorlijk futuristisch aan maar eenmaal een mooi pasje aangemaakt volg ik mijn meisje naar de afdeling kinderboeken.

Hier aangekomen verwacht ik een gouden greep uit de boekenkast maar blijkt het dat de sortering van de verschillende levensniveaus nog om de nodige studie vraagt.

Gelukkig weet mijn meisje van school welke boeken ze zelf lezen kan en ze begint ijverig met het maken van een keuze. Elk boekje wordt in gebladerd en bestudeerd want de kleine lettervreter wil graag spannende boekjes en waar ik dacht dat ze tijdens haar hardop lezen de inhoud van het verhaal niet eens mee kreeg, blijkt dat ze echt wel begrijpt wat ze leest en groeit mijn verbazing en trots.

Als dan uiteindelijk, veel later dan ik had verwacht, haar boekenlijst compleet is sta ik voor een geheel nieuwe uitdaging: het digitaal laten registreren van de gekozen collectie door middel van een soort scan oog bij de uitgang. Dit staaltje van technologie bezorgd mij de nodige hoofdbrekers en met het schaamrood op mijn kaken ben ik genoodzaakt hulp in te roepen voor het juist uitvoeren van de boekjes.

Na afloop van dit hachelijke avontuur staan we buiten met een meisje dat trots haar boeken draagt en aan iedereen die het maar horen wil verteld dat ze lid is van de bieb.

Lezen houdt jong, zeggen ze, dus binnenkort neem ik zelf ook maar zo’n pasje want na mijn gestuntel met deze moderne techniek voel ik me plotseling wel erg oud.

postiljon 08-05-08

Geef een reactie

