januari 2008

elke week blader ik enthousiast de nieuwe postiljon door om mijn column te bekijken en uit te knippen voor mijn plakboek. Als ik vorige week weer eens aan het bladeren ben, valt mijn oog op een klein artikel over het oprollen van een aantal hennepkwekerijen in de buurt en eigenlijk hoef ik niet eens verder te lezen om te weten over wie dat artikel gaat. Al enige tijd vermoed ik dat hij niet op het rechte pad is gebleven en de verhalen waarmee mijn meisje soms thuis komt liegen er niet om; zeven maanden na zijn toch al wat snelle vrijlating heeft meneer het voor elkaar, 240 planten en het illegaal aftappen van stroom.
Maanden lang heb ik gevochten voor een goede omgangsregeling, hem daarbij het voordeel van de twijfel gegeven, mijn wens om haar op een andere school te doen opgegeven en al mijn financiele en emoionele reserves aangesproken.
Hem confronteren met dit nieuwtje durf ik niet, aangezien ons contact zeer beperkt is en enkel in bijzijn van de kleine meid maar mijn angst is groot.
De onduidelijkheid over de straf die boven zijn hoofd hangt, het verdriet dat hij mijn meisje zal aandoen, het feit dat hij zijn huis uit zal moeten, de stroom is afgesloten en hij toch zijn lichten heeft branden. Zoveel vragen en zo weinig antwoorden.
Dan is er nog de vraag waarom hij de laatste weken zo meegaand lijkt, plotseling met het voorstel komt om onze paspoorten te verlengen en haar bijschrijving daarin te regelen, terwijl hij mij afgelopen zomer op een hutje liet bivakeren omdat mijn vakantie naar frankrijk niet door kon gaan nadat hij weigerde te tekenen voor haar identiteitsbewijs. Zou hij willen vluchten voor zijn straf en is mijn meisje in gevaar? Als ik vraag waarom hij ineens zo’n haast heeft met deze documenten, komt zijn ware aard weer boven en verdwijnt zijn ogenschijnlijk goede humeur van de afgelopen weken net zo snel als de sneeuw die zoetermeer enkele weken geleden in een mooi winters dorp deed veranderen.
Het zal nog wel eventjes duren voordat ik antwoord krijg op al mijn vragen, het nederlandse rechtsysteem werkt niet bepaald snel en een eventuele veroordeling zal misschien nog een maand of langer op zich laten wachten.
Net herstellende van mijn vorige strijd sta ik nu voor de keuze of ik het gevecht aan ga voor wat ik altijd heb willen voorkomen: de strijd om het ouderlijk gezag. Hij brengt mijn meisje in gevaar en als liefhebbende moeder moet ik haar hiervoor beschermen.
Iedere nederlander heeft recht op rechtbijstand, alleen de normen om hiervoor in aanmerking te komen zijn behoorlijk streng; het gezamelijk inkomen van 2005 is waar ze naar kijken. Het feit dat ik nu 75% verdien van wat ik toen had, de kosten van mijn vorige advocaat mij behoorlijk in de schulden hebben gebracht, onze gezamelijke lasten ervoor zorgen dat we de eindjes soms net aan elkaar kunnen knopen en we met een kind op komst nog de nodige kosten verwachten, daar wordt niet naar gekeken dus een gesusidieerde advocaat kunnen we wel vergeten en de 180 euro ex btw per uur die mijn advocaat vraagt kunnen we absoluut niet betalen.
Dankzij het nederlande recht val ik tussen wal en het schip en sta ik met mijn rug tegen de muur. Volgens mij zal er geen rechter zijn die mij geen gelijk zal geven, maar zolang ik de finaciën niet heb om de strijd aan te gaan zal ik niet voor mijn meisje kunnen vechten en leven in angst.
In een advertentie vraag ik om hulp van een advocaat, ik vraag niet om liefdadigheid, enkel redelijkheid en begrip. Er moet toch een mogenlijkheid zijn voor mensen in mijn situatie, hebben we in nederland dan alleen maar oog voor diegenen die hun grenzen al zijn overschreden? dat kan toch nooit de bedoeling zijn van de grondwet?
Geef een reactie

